آل خليفه در سراشیبی سقوط
 
قرارگاه شهید فهمیده
معرفتی،سیاسی،شهید پژوهی
 
 

بسياري از شيعيان معتقد هستند افزايش جمعيت اخير در بحرين تا حدي به دليل ارائه تابعيت به خارجيان عمدتا سني مذهب، متشكل از وهابي‌هاي انتقال يافته از پاكستان يا بعثي‌هاي عراقي است كه براي ايجاد شکست در فرقه مذهبي شيعه انجام شده است.»



براين اساس، جمعيت اکثريت شيعه بحرين با سابقه طولاني از مخالفتهاي سياسي و درآمد نسبتا كم آنان از استخراج منابع طبيعي، اين كشور را به عنوان يک استثناء نسبي در ميان کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس قرار داده است كه اكنون با گذشت ۱۰ ماه از آغاز اعتراضات، دماسنج بحران نقطه داغ تري از روزهاي قبل را نشان مي‌دهد.



تن دادن به اصلاحات آخرين شانس آل خليفه

به نظر مي‌رسد اين فرايند مهمي باشد كه آمريكايي‌ها را نيز نگران كرده است. چنانچه اليوت آبرامز كارشناس ارشد شوراي روابط خارجي آمريكا نيز طي يادداشتي كه ۲۴ نوامبر در خروجي پايگاه اينترنتي اين سازمان قرار داد با عنوان آخرين شانس براي بحرين، آن را اعلام كرد.



وي با استناد به گزارش کميسيون ‌بين‌المللي تحقيق در بحرين تصوير ترسيم شده توسط کميسيون را تيره و تار مي‌داند وآن را نشان دهنده آخرين شانس خانواده سلطنتي و آن کشور مي‌داند كه اگر رابطه آنها به سازش و اصلاح رهنمون نشود، آينده بي‌ثبات، خشونت، و در نهايت اضمحلال حکومت آل خليفه در انتظار است.



مهم اين نيست كه پادشاه چه مي‌گويد؛ او دروغ مي‌گويد!

وي در ادامه مي‌نويسد:«آنچه مهم است در حال حاضر تفاوت چيزي است که پادشاه در واکنش به اين گزارش مي‌گويد و آنچه او در عمل انجام مي‌دهد. هنوز زندانيان سياسي در بحرين هستند، و صدها تن از زنان و مردان شيعه که داراي مشاغل دولتي بوده‌اند به دلايل سياسي آن را از دست داده و هنوز در همان وضعيت قرار دارند. هنوز هم صدها نفر از موارد شکنجه و محروميت از دادرسي وجود دارد که عاملان آن هرگز مجازات نشده‌اند. اين در حالي است كه خانواده سلطنتي بين نخست وزير که عموي شاه است و رهبري جناح تندرو را بر عهده دارد و وليعهد كه در گروه اصلاح‌طلب جاي مي‌گيرد؛ تقسيم شده است.»



ناوگان پنجم ما آنجاست صلح كنيد!

اليوت آبرامز دراين راستا معتقد است شرح آنچه گفته شد بدان معناست که اصلاحات واقعي، حرکت واقعي به سوي سلطنت مشروطه است. از ديگر سو عربستان سعودي مي‌خواهد هيچ پيشرفتي به سوي سلطنت مشروطه در بحرين صورت نگيرد؛ چرا كه كمي آن طرفتر شيعيان استان شرقي با مطالبات مخصوص خود مستقر هستند.



اين مشاور ارشد شوراي روابط خارجي آمريكا در ادامه معتقد است: «تنها فشار متعادل به عربستان سعودي، از سوي ايالات متحده است. ما علاقه جدي به ديدن اصلاحات متوسط که منجر به صلح اجتماعي در بحرين شود داريم، يك بخش از دلايل آن استقرار ناوگان پنجم ما در اين كشور است.»



التماس به برادران آنگلوساكسون خواهش از پسر عموهاي عراقي

«ما بايد هرچه مي‌توانيم باسازماندهي فشار به عنوان راه حلي براي مصالحه اقدام كنيم، ما بايد براي اين منظور از بريتانياي با نفوذ در بحرين درخواست كنيم، همچنين از رهبران شيعه عراق بخواهيم به وکالت از ما پسرعموهاي خود را به سازش دعوت كنند، ما بايد رهبران شيعه بحرين را به فشار عليه افراط گرايان ميان خودشان وادار كنيم و هر آنچه مي‌توانيم براي نشان دادن احترام به رهبران ميانه رو و کمک به ساخت يک اکثريت شيعه مصالحه جو انجام دهيم.»

فرسايش و عدم تغيير موازنه قدرت

آنچه گفته شد شرحي است كه براساس آن دكتر محمدصادق كوشكي كارشناس مطالعات منطقه‌اي در گفت و گو با يالثارات به تحليل نقطه كنوني بحران بحرين و آينده آن پرداخته است.



وي در اين راستا مي‌گويد: آنچه طي يك سال گذشته بحرين با آن درگير بوده است يك تعارض فرسايشي است، كه باعث شده هيچ از يك طرفين، نه معترضين ونه حاكميت نتوانند موازنه قدرت را به نفع خود تغيير داده و خواسته‌هاي خود را عملي كنند. چنانچه نه آل خليفه به سلطنت مشروطه تن داده است و نه مردم به خانه‌هاي خود رفته‌اند. اين درحالي است حذف حمايت خارجي از حاكميت فعلي مي‌تواند تغييرات جدي در موازنه فعلي به نفع مردم ايجاد كند.



انگليسي‌ها به عنوان عاملين اصلي جدايي بحرين از ايران و باني اصلي دستيابي آل خليفه به حاكميت با دوهفته ميزباني ويژه از پادشاه بحرين و تزريق روحيه مضاعف به وي در دسامبر سال گذشته ميلادي، نشان دادند كه قصد قطع حمايت‌هاي خود از حاكميت فعلي را ندارند.



چهره‌هاي صلح‌جو هم مذاكره را منتفي مي‌دانند

آل خليفه حتي به نرمش برخي از معترضان سرشناس بحريني نظير رهبر حزب الوفاق وحتي شيخ عيسي قاسم و شيخ علي سلمان مبني بر پايان يافتن بحران در ازاي دريافت امتياز هم پاسخ مثبت نداد و نتيجه اين شد كه حتي چهره‌ها و گروه‌هاي آماده مذاكره هم اين روش رابراي پايان دادن به بحران پايان يافته تلقي كردند.



تغيير عمده در بحرين به قيام عمومي در عربستان مي‌انجامد



عضو هيات علمي دانشگاه تهران با استناد به نگراني فزاينده آمريكايي‌ها از بحران بحرين، و تلاش آنها براي ايجاد مصالحه ميان حكومت و مردم اين نگراني را منطقي خواند و افزود: علاوه بر استقرار ناوگان پنجم آمريكا در بحرين، هرگونه تغيير در بحرين تاثير مستقيم و سريع بر منطقه شيعه نشين شرقي عربستان مي‌گذارد. اين دليل كافي است تا آمريكايي‌ها براي ممانعت از يك قيام همه‌جانبه در شبه جزيره عربستان از تغييرات عمده كه به سرنگوني آل خليفه بينجامد جلوگيري كنند.



آمريكايي‌ها تلاش دارند با دادن امتيازاتي محدود به شيعيان بحرين بحران را متوقف وروند آن را نزولي كنند. اين درحالي است كه از ديگر سو فشار عربستان به گروه سرسخت حاكم تا كنون باعث تن ندادن حاكميت به همين اصلاحات محدود
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:سقوط,آل خلیفه,بحرین,, :: 10:29 :: توسط : برو بچ قرارگاه شهید فهمیده

درباره وبلاگ
سلام به همه ی دوستان.من علی هستم.دوباره برگشتم.ولی با توجه به بعضی مسایل،این وبلاگ دیگه برای خودمه و برای انجمن نیست.با مطالب جدید منتظرمون باشید.راستی نظر یادتون نره هاااا.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان قرارگاه شهید مطهری(معرفتی،سیاسی) و آدرس mssh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 11
بازدید کل : 9428
تعداد مطالب : 16
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید